Flexitariër dieet, wat is dat?

Flexitariër dieet, wat is dat?
Als je één keer per week vlees eet, ben je misschien een flexitariër zonder dat je het weet! Afgeleid van de samentrekking van de woorden "flexibel" en "vegetarisme", kan flexitarisme of "flexitarisch dieet" worden omschreven als de levensstijl van een vegetariër die heel af en toe vlees of vis consumeert. 
 
Deze wijze van consumptie, die als "alternatief" wordt beschouwd, kent de laatste jaren steeds meer succes. Volgens een enquête uitgevoerd door iVOX1 in 2020, willen steeds meer Belgen hun eetgewoonten veranderen. Uit dezelfde enquête blijkt dat 1 op 4 Belgen (24%) alles eet, maar zijn vleesconsumptie tracht te beperken, en dus geneigd is flexitariër te worden. Meer dan een derde van de Belgen (35%) geeft ook aan dat ze vaker vegetarische gerechten zouden willen eten.

Wat zijn de beweegredenen om flexitariër te worden? 

De recente gezondheidscrisis heeft een sterke invloed gehad op de consumptie-intenties van de Belgen. Nog volgens de iVOX-enquête geeft 38% van de respondenten aan dat ze gezonder zouden willen eten, 36% wil meer lokaal voedsel eten en 28% meer groenten. De meest voorkomende beweegredenen zijn over het algemeen het aannemen van een gezondere levensstijl, het verminderen van wreedheid tegen dieren of de wens om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen. 

En vleesconsumptie gaat inderdaad gepaard met een veel groter verbruik van natuurlijke hulpbronnen en energiebronnen dan de consumptie van groenten of peulvruchten.

Een vermindering van de consumptie van vlees en afgeleide producten, al is het maar een klein beetje, heeft dus een echt positief effect op onze directe omgeving. Daarom wordt flexitarisme vaak meer gezien als een manier van leven dan als een dieet op zichzelf. 

Wat zijn de voordelen van een flexitarisch dieet?

Minder vlees eten en je voeding variëren zijn acties die een even positief effect hebben op ons milieu als op ons lichaam. 
 
Het eten van vlees, rijk aan ijzer en eiwitten, heeft duidelijke gezondheidsvoordelen. Toch worden mensen, in tal van nationale gezondheidsaanbevelingen, geadviseerd om hun vleesconsumptie te beperken. In België eet een groot deel van de bevolking te veel vlees in vergelijking met de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, namelijk ongeveer 70 gram per dag.
 
Flexitariër zijn maakt het dus gemakkelijk om je vleesinname op een redelijk niveau te houden en tegelijkertijd je voeding te variëren en meer groenten en plantaardige eiwitten te integreren. 
 
En in België is het, net als in tal van andere landen, heel eenvoudig om eiwitten te verbruiken zonder vlees te eten, dankzij voedingsmiddelen zoals peulvruchten, gedroogd fruit, vis, volkoren granen ... Om je hierbij te helpen, kun je ons artikel over evenwichtige voeding lezen.

Hoe kunnen we flexitariër worden en hoe kan Iglo ons hierbij een handje helpen?

Het overschakelen naar flexitarisme begint in je winkelwagentje. Het gaat er niet alleen om vlees zoveel mogelijk te vermijden, het gaat erom gezonde alternatieven voor vlees te vinden. Gelukkig kent dit soort dieet steeds meer succes in België, zodat het niet langer nodig is om naar gespecialiseerde voedingswinkels te gaan. Zo vind je in de diepvriesafdeling van je supermarkt lekkere producten uit het gamma "Green Cuisine" van Iglo. Van de grote vegetarische klassiekers zoals onze falafels tot smakelijke, bereide gerechten zoals onze lasagne bolognese met vegetarisch gehakt, er is voor elk wat wils!
 
En er is ook geen gebrek aan receptideeën. Met de lente in aantocht, waarom probeer je geen heerlijk vegetarisch alternatief voor je BBQ? Of een van onze andere, talrijke receptideeën van “Green Cuisine” die beschikbaar zijn op onze website.
1 Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVox in opdracht van Iglo tussen 9 juni 2020 en 19 juni 2020 bij 1.000 Belgen, representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 1.000 Belgen bedraagt 3,02%.