´╗┐

Wintergroenten

Wintergroenten

Voedingsstoffen in Spruitjes

Spruitjes zijn echte wintergroenten, populair in veel landen, zelfs voor feestelijke evenementen. Oftewel houdt men van hun smaak, oftewel heeft men er een hekel aan, nochtans zijn deze leden van de koolfamilie heel veelzijdig. Ze kunnen alleen opgediend worden of bereid met andere lekkere ingrediënten, in elk geval voegen ze een voedingselement bij uw recept.

Spruitjes zijn een bron van vitamine A. Vitamine A is bekend voor zijn rol in het behoud van een goed zicht maar is ook belangrijk voor een normale functie van ons immuunsysteem en het metabolisme van ijzer. Ze zijn ook een bron van vitamine C. Zoals vitamine A, is vitamine C nodig voor de goede werking van ons immuunsysteem maar in de plaats van het ijzermetabolisme bij te staan zal vitamine C meer de absorptie ervan door het lichaam bevoordelen. Dit maakt van spruitjes een uitstekende garnituur voor schotels rijk aan ijzer zoals geroosterd vlees. Vitamine C heeft nog veel andere belangrijke rollen in ons lichaam, onder anderen voor ons zenuwstelsel en het normale aanmaken van collageen. Collageen is van belang voor de vorming van de botten en het gebit, van bloedvaten en van kraakbeen, vitamine C is dus broodnodig om ons lichaam in goede gezondheid te houden. De laatste essentiële voedingsstof in spruitjes is foliumzuur die, zoals vitamine C, bijdraagt tot de goede werking van ons immuunsysteem en onze vermoeidheid vermindert.

Welke seizoen het ook is, verscheidenheid is het meest belangrijk

Vergeet niet dat verschillende groenten ook verschillende assortimenten vitaminen en mineralen bevatten. Daarom is het aangeraden een verscheidenheid verschillende groenten te eten en meer verscheidenheid bedoelt dat we een grotere selectie vitaminen en mineralen zullen consumeren! Qua voedingswaarde zijn diepvriesgroenten even goed als verse groenten. Waarom zou U dan niet een selectie van onze Iglo groenten opslaan en vanaf nu uw eigen groententuintje in uw diepvriezer aanmaken?