Delen
Delen

De voordelen van spinazie

De spinazie met zijn zo aparte smaak behoort tot de voedingsrijke en veelzijdige groenten. Bij Iglo hebben we er een passie voor en we zijn heel fier over onze spinazie recepten- en productengamma. Maar waarom zijn ze zo goed?

Spinazie zijn bladgroenten met een laag caloriegehalte, ze bevatten geen vetten noch verzadigde vetten en hebben een hoog gehalte voedingsvezels. Natuurspinazie bevat maar 20 kcal per 100 g en zijn dus een ideaal laag caloriegehalte garnituur voor elke maaltijd maar ze tellen toch bij uw dagelijks aanbevolen groenten porties. U moet wel weten dat de voedingswaarde van de spinazie afhangt van de variëteit vitaminen en mineralen, dat ze bevat.

Meer weten over het aantal groenten dat U zou moeten eten? Lees ons artikel Hoeveel groenten zouden we per dag moeten eten?

Spinazie en Vitaminen

Spinazie is de bron voor 3 essentiële vitaminen: vitamine A, foliumzuur (of folaat) en vitamine K.

Op de eerste plaats is spinazie een rijke bron van vitamine A. Deze vitamine speelt veel belangrijke rollen in ons lichaam, de bekendste is het behoud van een goed zicht. Andere sleutelrollen zijn het behoud van een goed immuunsysteem, een gezonde huid en een correct metabolisme van ijzer. Betreffende het ijzer, bonen en linzen zijn uitstekende bronnen voor ijzer, probeer eens een heerlijke curry met linzen en spinazie voor een super aanbreng aan ijzer!

Foliumzuur is traditioneel gebonden aan de gezondheid van de vrouw en de zwangerschap maar zijn rollen strekken veel verder dan dat. Bij voorbeeld en zoals vitamine A, is het nodig voor een normaal immuunsysteem en zoals ijzer is het gebonden aan de vermindering van de vermoeidheid. Daarbij heeft foliumzuur ook een rol in de normale synthese van aminozuren dat wil dus zeggen dat het van vitaal belang is voor het opbouwen van proteinen in het lichaam.

Uiteindelijk bevat spinazie vitamine K. Deze vitamine heeft een vitale rol voor een normale  bloedstolling, daarom is er een trend om bij de geboorte aan babies een vitamine K injectie te geven om hun bloedstolling te bevoordelen alvorens ze hun vitaminereserves opbouwen. Vitamine K speelt ook een rol in het behoud van de beenderen, het is dus niet enkel calcium dat belangrijk voor de gezondheid van de beenderen is!

Spinazie en Mineralen

Spinazie is de bron voor 2 sleutelmineralen : kalium (of potassium) en calcium.

Calcium waarvan de vitale rol in de ontwikkeling en het behoud van een normaal botstruktuur en gebit gedurende alle stadia van het leven bekend staat heeft nochtans andere fundamentele rollen zoals in de normale functie van de spieren en de neurotransmissie (transport van de signalen via de neuronen). Net als vitamine K, speelt calcium ook een rol in de bloedstolling en is tevens heel belangrijk voor een normale energie-efficiëntie.

Kalium is de laatste hoofdvoedingsstof dat men in spinazie vindt. Het is belangrijk voor het behoud van een normale bloeddruk dat leidt tot een goede cardio-vasculaire gezondheid en een normale functie van het zenuw- en spierenstelsel.

En wat betreffende het ijzer? Ondanks het algemene idee, is spinazie, op technisch vlak, niet zo’n goede bron van ijzer. Indien U een vegetarisch of vegan dieet volgt of indien U alleen maar meer voedsel op basis van planten wenst te eten, dan kunt U beter veel bonen en linzen consumeren want deze zijn de beste bronnen van ijzer. Spinazie brengt natuurlijk veel ander goeds maar U moet er niet te veel op tellen voor uw ijzerinname.

Experimenteer met onze Iglo spinazie en probeer enkele van onze heerlijke spinazierecepten om smakkelijke garnituren of hoofdschotels te bereiden!

Belangstelling voor voeding en de voordelen van groenten voor de gezonheid in het algemeen? Lees ons artikel Waarom zijn groenten zo goed voor jou?